Categorieën
Blog

De Omgevingswet is (g)een spelletje

Een blog door Ceyrine Pellikaan

Ceyrine Pellikaan is senior adviseur Leren en Ontwikkelen bij Rijkswaterstaat

Bij mijn familie in Mexico zeggen we altijd gekscherend dat wij maar twee carrièrekeuzes hebben. Tandarts of iets in het onderwijs. Ik koos voor het laatste en was onder meer docent, hield me bezig met leerstrategieën en ontwikkelde lesprogramma’s en -materiaal. Die verschillende rollen komen me goed van pas als adviseur Leren en Ontwikkelen Omgevingswet bij Rijkswaterstaat. Ik weet waar de behoeften liggen en hoe we die met verschillende leermiddelen kunnen invullen.

Having serious fun

Binnen Rijkswaterstaat hebben we voor collega’s een leerprogramma ontwikkeld over de Omgevingswet. Dit programma bestaat uit 3 niveaus: kennis van de wet, oefenen met de wet en gedrag. Van hieruit ontwikkelen we continu een concreet en dynamisch aanbod. Denk aan een basis e-learning, verdiepende webcolleges, casuïstiek, team- en ketenleren én twee serious games: de game Omgevingswet én de game Omstreken. De eerste game ligt op het snijvlak van kennis van en oefenen met de wet, de tweede gaat dieper in op gedrag.

Vraag je mij op de vrouw af wat het voornaamste doel van de games is, dan zeg ik: ‘having fun’. Maar natuurlijk hebben de games ook een educatieve waarde.

Ze zijn een leuke manier om – samen met je collega’s – te leren, te oefenen en naar aanleiding daarvan met elkaar het gesprek aan te gaan. Ik vergelijk het weleens met teambuildingactiviteiten. Je gaat in een andere omgeving op een verrassende en (ont)spannende manier met elkaar aan de slag.

De kracht van deze manier van leren zit onder meer in het feit dat een experience ervoor zorgt dat informatie beter beklijft. Beter dan na, ik noem maar, het lezen van een artikel op internet. En we leren vaak door associatie. Aan wat je leert in de games, kun je weer nieuwe kennis en vaardigheden hangen. In dat opzicht krijgen de games nog meer impact omdat ze een evaluatiemoment kennen. Hieruit kunnen zaken naar voren komen op alle niveaus: kennis, vaardigheden en gedrag. Je merkt bijvoorbeeld dat je echt meer van de wet moet weten, de samenwerking strakker moet aanpakken of beter naar de visie van anderen moet luisteren. Op basis hiervan kun je weer kiezen uit andere leermogelijkheden binnen het aanbod dat we als Rijkswaterstaat bieden.

Kennis ordenen

Als ik leer over iets nieuws, probeer ik altijd mijn kennis te ordenen. Hoe ik dat doe? Bijvoorbeeld door iemand iets uit te leggen, een presentatie over een onderwerp te maken of geleerde theorie in de praktijk te oefenen. Daarmee stimuleer ik meteen mijn creativiteit. Serious games voegen daar nog een dimensie aan toe: fun!

Game on!

Ik had het net over de games als een experience. Dan zou het heel flauw zijn als ik hier de complete plots al prijsgeef. Maar ik kan wel een tipje van de sluier oplichten. Beide games speel je het liefst met je eigen team, dat levert het meeste effect op. Bij de twee uur durende game Omgevingswet krijg je met 6 tot 15 deelnemers op je laptop aan de hand van opdrachten, vragen en het delen van ervaringen inzicht in het nieuwe samenspel met de omgeving en de dillema’s hierbij. Een competitief element maakt het nog spannender. Voor deze game is het handig als je al enige kennis hebt van de wet. Met de één uur durende game Omstreken ga je met 4 tot 8 deelnemers aan de slag met groot onderhoud van een autoweg, inclusief een viaduct. Je kunt hierbij verschillende gebiedsrollen krijgen toebedeeld en moet onder tijdsdruk samen tot een oplossing komen. Ik zou zeggen: ‘Game on!’

Meer weten of een vraag aan Ceyrine? Neem contact op via het contactformulier.

Meld je aan voor de games

Alleen mogelijk voor medewerkers van Rijkswaterstaat

Wij kunnen ook van jou leren. Deel je tips of reactie op dit verhaal.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.