Categorieën
Interview

Vragen over de Omgevingswet? Bij Rijkswaterstaat staat het Eerste Hulp Bij Omgevingswet loket voor je klaar!

In gesprek met Dieuwke Sytsema

Bij Rijkswaterstaat zijn ze inmiddels goed voorbereid op de komst van de Omgevingswet. Dat betekent niet dat er vanaf 1 januari geen vragen meer zijn over de nieuwe wet. Hier is bij Rijkswaterstaat een speciaal loket voor geopend: Eerste Hulp bij Omgevingswet (EHBOw). Senior adviseur Dieuwke Sytsema is nauw betrokken bij het initiatief en vertelt hoe de vragen worden behandeld. 

Het loket is opgezet door de Tijdelijke Programmadirectie Veranderopgave Omgevingswet, die RWS-medewerkers de afgelopen jaren in de aanloop naar de nieuwe wet al ondersteunde.

Als senior adviseur is Dieuwke Sytsema hier nauw betrokken. “We hebben medewerkers zo goed mogelijk voorbereid op de Omgevingswet. Zo hebben we een groot leeraanbod samengesteld, zodat mensen zich alvast kunnen voorbereiden op de komst van de wet. Aan het begin waren we vooral bezig met vragen als ‘wat verandert er precies per 1 januari?’ en ‘wat moeten mensen binnen Rijkswaterstaat kennen en kunnen?’. Vervolgens hebben we gekeken hoe je medewerkers hier het best in onderwijst en welke leermiddelen daarbij passen.”

Meerdere expertises

Dieuwke vertelt dat het werk van de Tijdelijke Programmadirectie Veranderopgave Omgevingswet er per 1 januari in eerste instantie op zit. “Maar we weten ook dat er juist straks vragen zullen komen. Oefenen is iets heel anders dan er echt in de praktijk mee aan de slag gaan. Dan kom je mogelijk andere dingen tegen, waar je van tevoren geen rekening mee kon houden. De vragen die opkomen, moeten wel ergens gesteld kunnen worden. Daarom hebben we een hulpconstructie opgezet: het loket Eerste Hulp bij Omgevingswet (EHBOw).”

In de vraagbaak zijn al vragen en antwoorden verzameld. Dieuwke: “Maar vanaf 1 januari zullen er ook veel specifiekere vragen ontstaan, omdat we dan echt met de wet aan de slag gaan.” Volgens Dieuwke kunnen dit complexe vragen zijn, die vooral multidisciplinair van aard zijn en dus meerdere expertises raken. “Ik verwacht dat we bijvoorbeeld vragen kunnen binnenkrijgen als ‘hoe lang moet je de brongegevens van de geometrie eigenlijk bewaren?’. Dat gaat over wetgeving én geometrie.”

Leren van de vragen

Vragen komen binnen bij het loket via de telefoon of mail bij een front office medewerker. De back office bestaat uit behandelaars die vragen beantwoorden, voor de complexe vragen is er een intaketeam samengesteld. Dat team beoordeelt de vraag en speelt de vraag indien nodig door naar een behandelteam. Dieuwke: “We werken met behandelteams van experts uit alle netwerken van RWS. Dat zijn bijvoorbeeld juridische experts, mensen van de afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) en experts op het gebied van DSO/Powerbrowser en geometrie. Zo hebben we een hele brede groep professionals bij elkaar gebracht. En het mooie is dat we zo ook optimaal van elkaar kunnen leren.”

Zo wordt de organisatie steeds slimmer. Van iedere gestelde vraag leert Rijkswaterstaat meer werken met de Omgevingswet, zegt Dieuwke. “Je komt er ook achter welke thema’s meer aandacht verdienen. Daar passen we het leeraanbod weer op aan. Maar de fase van voorbereiden is nu bijna voorbij. Men gaat straks leren in het echte werk. Daar hebben we alle vertrouwen in en vergeet niet, fouten maken mag. Daar leren we weer van!”

Natuurlijk is Het de bedoeling dat Dieuwke en de rest van het team van het EHBOw loket op den duur het loket sluiten. “Wij zijn een eerste vangnet, een tijdelijke hulpconstructie. En het werkt al, we merken dat alle professionals en experts elkaar goed weten te vinden. De kennis verspreidt zich al als een olievlek over de organisatie. Dat is mooi om te zien.”

De nieuwste artikelen direct in je mailbox ontvangen?

Laat je mailadres hieronder achter!

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

De nieuwste artikelen direct in je mailbox ontvangen?

Laat je mailadres hieronder achter!

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Één reactie op “Vragen over de Omgevingswet? Bij Rijkswaterstaat staat het Eerste Hulp Bij Omgevingswet loket voor je klaar!”

is er ook aandacht bij het loket voor vragen van inwoners/burgers die zich als partner zien bij het realiseren van bijvoorbeeld energieopwekking op gebiden van rijkswaterstaat? en hoe is het proces hierbij en hoe ‘evenwichtig’ zijn de verhoudingen/afwegingen. Voorla het werkproces, hioe te komen tot een aanvraag die tot een succesvol project leidt

Wij kunnen ook van jou leren. Deel je tips of reactie op dit verhaal.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *